noir

noir
noir

fredag 29 oktober 2010

Den digitala berättelsen ska handla om...


... Hur den exkluderande undervisningen och det röriga klassrummet påverkar "den tysta elevens" sinnesstämning...

Som ni säkert redan förstår av mina tidigare inlägg om mina VFU-veckor så har jag observerat och studerat den dåliga kommunikationen i klassrummet.
Jag har både skissat, fotograferat och antecknat mina upplevelser(och under en dag även videofilmat, när de Turkiska eleverna var på besök).

Jag kunde redan dag 1 konstatera att den röriga oordningen i klassrummet i kombination med lärarens brist på engagemang i elevernas kreativa utveckling påverkade elevernas koncentration och lust till att överhuvudtaget göra en ordentlig ansträngning i sina uppgifter.
Eleverna visade det visuellt genom sitt kroppsspråk- att de var okoncentrerade eller föreföll skoltrötta.
Det fanns även elever i varje klass,som jag följde, som satt och stirrade i tomma intet...för att de antingen redan var färdiga med sin uppgift och inte hade fått riktlinjer för vidare arbete, eller inte fick hjälp med att komma igång...med varken inspiration eller rätta redskap...för att läraren inte var närvarande.

Jag har valt att i min digitala presentation göra en animation där jag följt en "tyst elev"som inte haft mod att ta för sig eller kräva den uppmärksamhet/ledning hon behöver av läraren.
Jag vill med min film visa elevens påverkan av den sortens undervisning och hur miljön omkring ser ut i klassrummet. Och hur elevens kreativa självförtroende sänks av detta...
Jag vill visualisera denna känsla...av hur den sortens kommunikationsproblematik leder till dålig självkänsla och låg prestationsnivå.

En ond spiral...

2 kommentarer: