noir

noir
noir

tisdag 12 oktober 2010

Verkligheten? Dag 2.

Jag ska inte skriva en halv roman i det här inlägget.
Gårdagens explosiva röriga gåtfulla och lätt deprimerade intryck gjorde mig väldigt frågvis idag,
Jag ville veta mer ingående hur eleverna uppfattar sin utbildning och hur läraren själv uppfattar sin roll inför dem.

Jag försökte lägga ihop pusselbitarna.

Vi intervjuade båda lägren intensivt och förklarade vad vi lagt märke till.
Fick flera svar.
Och kom fram till att det finns 3 verkligheter.
Hur eleverna uppfattar den.
Hur läraren uppfattar den.
Och hur vi som kommer utifrån uppfattar den.



Sedan måste jag säga att den här dagen hade en mycket mer positiv klang...(kanske var det så att måndagstrisstessen var över...)
Vi hade besök från en estetklass från Turkiet som var här på en fältundersökning/studiebesök. Otroligt positiva och engagerade!! Min handledare utsände mig som skolfotograf för att dokumentera händelsen.(För skolans hemsida)
Så jag traskade in i klassrummet och presenterade mig  för de turkiska lärarna,med kameran i högsta hugg!

-Hallo! Nice to meet you! I´m Natalie from konstfack!!(uttalat på swinglish..konstfuck blir ju ett ganska kontroversiellt ord..hahaha!) Can I take photos of your students for our schools homepage? How old are they?
(Fniss!)

Sedan hade vi vår första lektion med en Aspergerklass. Alltså elever med Aspergers syndrom.
Jag blev stormförtjust! De var väldigt gulliga och förtjusta i ämnet och fokuserade på sina bilduppgifter. Funderar  om jag skulle läsa en specialpedagog inriktning framöver. Jag tror det skulle ge otroligt mycket tillbaka...

Imorgon har vi vår första lektion med en högstadieklass, en 9:a. Vi blev varnade att det kan bli mycket stökigt!
Jag tycker det ska bli spännande att se hur min handledare förhåller sig till dem och om undervisningsmetoderna ser annorlunda ut.Ska även dokumentera och studera om den visuella kommunikationen skiljer sig mycket i elevernas positioner och förhållningssätt till varandra jämfört med de som går i gymnasiet.

Men jag har ännu inte bestämt vilken visuell kommunikations fokus mitt projekt/uppdrag ska få. Jag har alldeles för många intryck att bearbeta med än så länge. Jag har redan tagit ca:200 bilder. Skrivit anteckningar. Skissat.
Plus att vi får träffa så många olika slags klasser. Intryck! Uttryck!
So long!

1 kommentar:

  1. Åh, det låter så intressant och intensivt!

    Vad fint med Asperger-klass, de är ju ofta en helt fantastisk elevgrupp att få undervisa!

    Fortsätt med det du gör, massa kram!

    SvaraRadera